Alla inlägg under oktober 2016

Av Emelie Bergqvist - 13 oktober 2016 14:28

Alltså jag orkar snart inte mer!
Satt igår och spelade quis kampen mot André.
Upp kommer frågan och jag bryter ihop!
Barnslig eller ej, ni får tycka vad ni vill.
Men frågan lyder:
Vad kallas det skinnveck som skyddar klitoris?
Och jag bara! VA, va fan har den ett namn?
Skrattade så att tårarna sprutade!
Och där fortsatte ju naturligtvis diskussionen om skinnvecket!
Svarsalternativen var: Slöja, hölje, mantel & kappa!
Jag svarade mantel, tänkte att den där lilla knappen måste väl vare en egen liten superhjälte. Jag hade fel!
Ännu värre är att André hade rätt!
Det kallas för kappa!
Jag dog åt mig själv som trodde att det kallades mantel. Men jag dog ännu mer åt André som inte vet att svampbob heter fyrkant i efternamn vet att klitoris har en kappa.
Och där var det åter igen kört!
Där kommer alla tankar på allt runt omkring.
- Hej, hur mår du idag?
-jo, då. Så där råkade supa bort kappan i går.

-Gå och dra på dig kappan nu!

Och värst av allt. Det finns kapprum!!!

Denna diskussion kan jag fortsätta hur länge som helst.
Men bilden jag får upp i huvudet när någon säger kappa har förändrats från och med i går.

En fundering som också valde att komma till mig igår är att varför heter det metspö?
Borde inte fiskpinnar vara mer passande?
Ibland både läser och tänker man för mycket.
Jag funderade även på om fiskar blir törstiga? Helst dom i havet? Man blir ju törstig av salt!

Jag kan villigt erkänna att jag googlat. Ordet skinnveck finns inte i vår ordlista. Inte klitoris kappa heller!

Nej nu är det nog för mig för denna gång.
Nu ska jag gå och vända kappan efter vinden!

Av Emelie Bergqvist - 13 oktober 2016 03:38

Jag inbillar mig att om livet vore lätt så skulle vi människor snart gå under. .
Jag tror att man måste behöva kämpa ibland, lösa situationer, och viktigast av allt! Man måste känna.
Att kroppen får uttrycka olika känslor tror jag gör oss till uthålligare och vänligare människor om det görs på rätt sätt. Om man från början får med sig rätt verktyg, eller om man under tidens gång får hjälp att placera känslor som är svåra att hantera i rätt fack!
Jag tror att alla människor känner, att man känner lika mycket. Men att man ibland har svårare att hantera och visa.
Jag tror på att man behöver känna glädje, vi behöver känna sorg.
Men någonstans tror jag också att man måste kunna känna hat för att verkligen kunna älska!

Jag tror att dom människor som lär sig att hantera sitt hat är dom människor som älskar mest!
Den som har upplevt svek & tårar är den som med rätt verktyg kan känna och älska mer.

Jag menar naturligtvis inte att människor som inte mött på lika stor hinder på vägen är sämre människor, men att man kanske har lättare för att ta både människor & saker förgivet.



Jag tror på att ingen människa är född elak eller dum, utan jag tror att händelser och trauman genom livet gör att saker och ting blir som det blir.

Jag tror på att om vi bara kunde vara mer förstående, mer förlåtande, mer kärleksfulla och mer tillmötesgående så skulle vi kunna göra världen till en bättre plats.
Om vi i stället tog till vara på varandras olikheter och lyssnade på andras erfarenheter så skulle allt bli så mycket lättare.
Naturligtvis är detta tankar, tankar som inte kan förändra en hel värld.
Men jag hoppas ändå att någon tar till sig av det jag skriver.

Jag vill att mina barn ska respektera andra människor trots deras olikheter och jag tror att med det kommer man långt. Jag tror att genom att uppfostra dom med att älska sig själva, genom att lära dom att ingen är perfekt. Genom att lära dom att alla gör vi fel, det viktiga är att säga förlåt och visa ånger. Genom dom saker blandat med trygghet och kärlek, glädje och tårar så kommer världen att bli lite bättre.

Vi låter detta vara dagens tankar & dagens blogg inlägg. Tankar som snurrar i huvudet dagar som är svårare att hantera.
Dagar då man saknar det som var den absolut största tryggheten någonsin.
Dagar då man inser att det här är den jag är idag, dagen som. Jag känner en extra stor tacksamhet över att just mina föräldrar blev just mina.
Dagar som man känner en stor tacksamhet över att jag är just där jag är idag!

I morgon uppdateras naturligtvis med ett muntrare och gladare inlägg.
Ett inlägg av kvällen/nattens tok och skratt.

God natt!

Av Emelie Bergqvist - 11 oktober 2016 23:01

Äntligen har jag fått svar på en av mina frågor! Ekorrar har axlar!
jag behövde aldrig ringa vetrinär en utan det räckte med att googla på ekorre skelett!
Ännu ett världsproblem löst!

Har spenderat kvällen med att måla naglarna. Djurtema idag! En kyckling ser ut som en emokycklig och en groda har nog fasiken blivit överkörd! Men jag måste erkänna att man blir väldigt glad över att se dom!

Kvällen spenderas med massa mys så i dag blir det inte mycket skriva!

Uppdaterar med lite bilder så länge!

Naglar!!!!

Ekorre!

Det är bra att Ebba hjälper mig att framföra mitt budskap!

Av Emelie Bergqvist - 11 oktober 2016 13:04

Ja det är så långt i från kött att vara jag, men det är i allafall väldigt roligt.

När mamma & pappa hastigt lämnade oss kände jag efter att det jobbigaste lagt sig.
Att ni ska jag bara vara jag, bara vara mig själv! Jag ska skratta varje dag, jag ska vara glad varje dag. Jag ska få barnen att skratta varje dag och varje dag ska jag ge någon annan ett leende på läpparna.
Jag bestämde mig att det är ingen idé över att skämmas över att jag är jag, över att det ibland blir lite tokigt eller över att mina funderingar ibland är utanför ramarna mot vad som är normalt bör man är en snart 28 årig, 2 barns mor.
Tidigare har jag inte riktigt vågat ta plats och när jag förklarar för folk att jag innan 18 års ålder var så blyg att jag inte gick in i en matbutik själv så tror dom ofta att det inte är sant. Dom kan inte minnas mig som blyg. Men så var det. Och det var hemskt.
jag levde gärna i skuggan över någon annan.
Men här sitter jag nu, precis som då. 1 & en halv meter hög, några kilon för mycket, en tand för liten i käften & en rumpa som är lite bredare än idealet. Men jag är jag!

Om jag får en fundering i huvudet så kommer den att snurra i huvudet tills dess att jag fått ett svar. Ni vet när bilden kpm upp på Facebook med frågan om pingviner har knä. Jag vet svaret, jag tog reda på det. Pingviner har knän, dom syns bara inte under alla fjädrar och hull.

En av dom största frågorna som jag tydligen inte får svar på är, varför blir man gynekolog. Jag menar du blir ju bilmekaniker för att du tycker om att skruva med bilar, kock för att du tycker om att laga mat. Men man kan väl inte bli gynekolog för att man tycker om sjuka pullor?
Nej svarar ni nu. Men det är väl inte bara sjuka pullor, och man kanske tycker om forskningen. MEN ett konstaterande måste ju vara att majoriteten som uppsöker en gynekolog har en sjuk pulla i allafall.
Om man fortsätter och spinner vidare på detta så finns det många frågor. Ja men det kanske var dör det behövdes folk, samtidigt som våra läkare och sjuksköterskor har på tok för lite lön idag. Jag menar då har jag hellre dåligt betalt med att kolla i någons hals eller öra än att sitta där med dåligt betalt och kika in i fiffi på någon.
Finns det någon gynekolog i närheten så får ni gärna hjälpa mig med mitt svar!

Åter till dom här söta pingvinerna då. När jag nu äntligen fått svar på detta så har jag träffat en helt fantastisk människa, dom tar mig som jag är som låter mig ha mina funderingar och liksom tycker att jag är ganska söt som jag är.
Jag får fundera på varför jorden är runt, vart ekvatorn startar och slutar. Om Kiruna ligger uppåt om om Skåne är neråt. Jag får tro att dalarna är en egen kontinent, men han lär mig också att så är inte fallet.

Då satt vi i alla fall igår och diskuterade. Om ett tidigare liv. Och jag tror då att om jag har varit något annat i ett tidigare liv så är det en ekorre. Bra på att samla på sig, väldigt korta ben, små tjocka kinder och en lite större rumpa. Då ställer den här fantastiska människan mig frågan: Har ekorrar axlar?

Och jag hittar inte svaret!
Så denna dag måste jag då alltså lägga min tid på att fundera på om ekorrar har axlar.
Kan man ringa vetrinär en och fråga?
Kanske säga att man kört på en ekorre och att man tror att Axel är ur led?
jag vet faktiskt inte. Men huvudet går på nonstop!

Ja det är ibland ganska jobbigt att vara jag, men jag har jävligt roligt med mig själv!
Tack för mig
Hej!

Lagom med gäddehäng och gubbrumpa!

Av Emelie Bergqvist - 10 oktober 2016 08:08

Åhh herregud min gud. Vart ska jag börja?
Det finns nog ingenting som den här helgen inte har haft att bjuda på.
Allt ifrån blåmärke på min lite för feta rygg, stort blåmärke på en av Sveriges största skinkor. En hund som löper & är så kåt att hon försöker vårdföretag sig på dom 2 stackars katterna. Curry på hela köksgolvet & så förbannat varmt badvatten att det luktade kokt höna i hela huset.
Ja det är ungefär så det sett ut!
Men satan vad roligt jag haft. Ett blåmärke eller 2 är lätt värt det! Och jag har klarat mig från både sjukhus och poliser. Så 1-0 till mig.

Blev så rörd i går. Min fina syster har spelat in en film till mig. Ni har väl inte missat den i min logg? Jag säger bara det. Talangen ligger liksom i släkten. Mamma & pappa måste vara fruktansvärt stolta över oss. Tack än en gång syster vad fint.
Måste bara säga att jag är hemskt avundsjuk på cykelhjälmen. En sån önskar jag mig i julklapp!

I fredags var vi även förbi vid Ebbas små bröder & deras mamma och träffade söta lilla Alva. Bebismys! Så himla fin!

Har nyss kört min lilleman till skolan, Ebba ligger på soffan med ont i magen! Så ska ta och mysa ner mig och ta hand om henne!
Slänger ut några bilder som sammanfattning på den gör helgen som innefattat både roligheter och tråkigheter!

En Emelie!

Ryggen!

Och naturligtvis. CURRYN!

Av Emelie Bergqvist - 4 oktober 2016 22:44

Den här dagen har utan att tveka varit så nära perfekt som den bara kan vara!

Så otroligt nöjd med korten Jonna knäppte idag, hon är så fantastisk duktig.
Kika in på hennes hemsida & passa på att kika i hennes portfolio, hon är förbannat duktig och kan verkligen rekommendera henne.
http://jonnasundqvist.wixsite.com/jonnasfoto

Inte bara att det var fantastiskt roligt att bli fotad utan även att få en dos utav min fina vän!
Jag kan inte komma ihåg när jag senast mådde så bra?

I morgon ska mister hämta Ebba & Kevin i skolan och jag ska åka till Stockholm på äventyr. Så himla nervös, men det ska nog bli bra! Hoppas verkligen att jag har mamma & pappa med mig i morgon.

Nej nu ska jag samla i hop mina små bebisar ( katterna & Doris ) och ta med mig dom och krypa ner i sängen bredvid Kevin. Så idag har jag nästan alla mina älsklingar nära ?

Foto: Jonna Sundqvist

Foto: Jonna Sundqvist

Foto: Jonna Sundqvist

Foto: Jonna Sundqvist

Foto: Jonna Sundqvist

Foto: Jonna Sundqvist

Foto: Jonna Sundqvist

???

Av Emelie Bergqvist - 4 oktober 2016 16:13

Haft en helt fantastisk dag med finaste Jonna! Man mår alltid lika bra när man fått träffa henne en stund!
En av mina dyrbaraste vänner?

Naturligtvis så löpte väl mitt liv på i vanlig ordning. Fick ha AC:n på ner till Avesta för annars hade jag garanterat svettats bort mina ögonbryn!
Kom fram till Avesta och insåg att min påse med skor som skulle med stod kvar i hallen!
Tur att Jonna löser det mesta.
Nu blir det en handlings vända med mina hjärtan. Sen har jag lovat dom en ordentlig myskväll!

Uppdaterar senare med foton från plåtningen!


Av Emelie Bergqvist - 2 oktober 2016 00:11

Hej och hå!
Då var jag tillbaka.
Mycket & massor har hänt!
Ebba älsklingen har varit iväg på Justin bieber. Älskar tröjan hon köpte där det står på ryggen "my mama don't like you"
Det är min tjej det?

Fick med mig 2 st antibiotika hem från sjukhuset. Så jävla starka så jag blir illamående!
Men nu ska det väl förhoppningsvis gsvis bli bättre. Är jag inte bra nästa vecka får jag åka tillbaka till falun igen!

Ja, lördag kväll & allt, så tänkte väl göra mig till ich skämma bort mig själv lite med en ansiktsmask. Det skulle jag aldrig ha gjort!
Eller ja, jag kanske skulle bett någon att översätta texten på engelska på baksidan av tuben. Ont helvete gjorde det när jag skulle dra bort den. Drog, skrek och grinade samtidig. Och jag kan sammanfatta det hela med att jag har 1 och ett halvt ögonbryn kvar?
Alltså jag orkar inte.?
Det är fantastiskt makalöst när det tomrum dör farligt för mig att använda ansiktsmask själv!
Kan dock säga att det var både första och sista gången den användes!

På tisdag ska jag iväg och stå modell för min fina vän Jonna? ska bli hur kul som helst!
Onsdagen är det Stockholm som gäller över dagen!
Spännande, spännande

Önskar er alla en fortsatt trevlig helg!

Vi låter bilden tala!

Som jag sa, och jag överdriver inte ens!

Presentation


27 årig ensamstående 2 barns mamma:)
En dotter på 12 år och en son på 9.

Följ oss i vår vardag med tankar, funderingar, framtidsplaner och humor.

Här får ni följa vårat liv bestående av en vanlig (eller ganska ovanlig) vardag innehållande det mest

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards